Borgere der flytter på plejehjem, kan igen få hjælp fra kommunen.

Mange borgere kender ikke de økonomiske konsekvenser, når en ægtefælle flytter på plejehjem og kan komme til at betale mange, mange tusinde kroner for meget.

Fx deles økonomien så begge ægtefæller får fuld folkepension og Kommunen kan hjælpe med indskud til plejeboligen. Det kan give store problemer, hvis man kun har én fælles bankkonto for så er det den konto alle udgifter trækkes fra.

I budgettet for 2022 er det besluttet at afsætte kr. 300.000 til en medarbejder der kan hjælpe pensionisterne med økonomihåndteringen, ansøgninger til diverse myndigheder, bankproblemer osv. Kommunen har vurderet at ca. 20 pct har brug for hjælp i forbindelse med indflytning på plejehjem.

Ældrerådet er meget tilfredse med at det nu igen er muligt at få hjælp i kommunen når en borger flytter på plejehjem. Det kan ikke nytte noget at man forlader sig på at alle pårørende kan hjælpe med de økonomiske konsekvenser. Mange borgere og især ældre kan ikke finde ud at bruge Pc’er

De fleste borgere kender slet ikke reglerne, og vi har oplevet borgere der har siddet tilbage uden en krone på kontoen fordi ægtefællen er flyttet på plejehjem og kommunen har trukket alle udgifterne på den ”fælles” konto som ægteparret havde. Endnu være bliver det hvis det er den ægtefælle der flytter på plejehjem, der har bankkontoen.

Ældrerådet har endnu ikke set arbejdsbeskrivelsen til den nye stilling, men vi går ud fra at man også kan få hjælpen i hjemmet, og at Kommunen også vil deltage i møder med banken hvis der er problemer borgeren ikke selv kan løse.

Alle der skal flytte på plejehjem i Frederikssund Kommune får et besøg af plejehjemspersonalet inden indflytningen – og Ældrerådet opfordrer til at der på denne visit orienteres om hjælpen man kan få på kommunen med ansøgninger, økonomi osv.

Lissi Gyldendahl
Formand for Ældrerådet